התחדשות עירונית בישראל לקראת 2022

אחת התוכניות הפופולריות בישראל היא התוכנית להתחדשות עירונית, לה יש גלגולים רבים, תוכניות בת, רשויות שונות ועוד ועוד אדוות המושפעות מישירות או בעקיפין. התוכנית שאמורה הייתה להסתיים באוקטובר של שנת 2021, משנה את פנייה קליל ומנסה לעשות שינוי ממשי באזורים הפריפריאליים. אחת הרשויות שאמורות להוביל את התוכנית החדשה היא "הרשות להתחדשות עירונית", שאמורה לפעול בצורת מצבט ולתת מענה גם לצד היזמי שבתוכניות של התחדשות עירונית וגם לאזורים ושכונות שצריכים את שדרוג התשתיות והפיכת השטח ליותר אטרקטיבי. ובשביל להכיר את התוכנית החדשה יצאנו לבדוק כיצד התוכנית אמורה להיראות לקראת 2022 ולמה יש לצפות.

הקצאה על פי אזור

יזמים רבים מגלים עניין רב בפרויקטים של התחדשות עירונית, את ההתלהבות הרבה ניתן לראות גם בכמות החברות שעוסקו בשנה האחרונה בפרויקטים מסוג זה וגם מקמות הפרויקטים באזורים המרכזיים. אחת הביקורת שנשמה עד היום כלפי התוכנית, היא כי לא מעט מבנים חדשים ולאו דווקא כאלו שהיו בסכנת קריסה נכנסו לתוכנית במקומם של מבנים מסכני חיים. התוכנית החדשה אמורה להציע ליזמים דרך "רמ"י" שיווק קרקעות פחות אטרקטיביות אשר בנייה בהם עלולה לגבול בהפסדים ואילו את ההפסדים הללו תספוג המדינה על מנת לשקמם ולהפוך את האזור ראוי למגורים וגם רלוונטי לשיווק. הפיילוט החל כבר באזורים כמו לוד, אשקלון, ירושלים ורחובות.

החופש לבחור

מלבד כל אלו התוכנית החדשה להתחדשות עירונית בשנת 2022, אמורה להעניק לא מעט חופש בחירה עבור הרשויות המקומיות. כחלק מההסכם הראשות להתחדשות עירונית תקצה תקציב כנגד כל הוספה של יחידת דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית, הכסף איננו אמור להיות תלוי קופת אוצר או משרד כזה או אחר.
ייעודו של הכסף יהיה עבור שיפור התשתיות באזורי הפיתוח השונים, כך יוכלו גם עיירות הפיתוח וגם ערים מפותחות להמשיך מעבר לגבולן וגם להתפתח בתוך מרכזי הערים. יחד עם כל אלו התוכנית תעניק גם לראשי הרשויות את חופש הבחירה היכן לפתח, גם את התשתיות וגם את יחידות הדיור המחודשות ובעיקר את עצמאות התכנון של הערים.