בריחת סידן

אחד המינרלים החשובים בגוף האדם הוא ה"סידן", רוב רובו נמצא בעצמות ואחוז קטן ממנו נמצא בשיניים שלנו אך הוא אחראי על מגוון פעולות של הגוף, מלבד גדילה של העצמות ושמירה עליהן הוא גם לוקח חלק במערכת העצבים והלב. גוף האדם בונה את עצמות הגוף על ידי צבירת סידן מדודה ומסודרת, כל גיל על פי שלבי הגדילה של הגוף. אך ישנם מקרים מסוימים בהם הסידן עוזב את הגוף בצורה לא טבעית ובצורה טבעית, אחת מהן היא מחלה והשנייה היא צורה טבעית בה הגוף "מפרק" את הסידן בצורה הדרגתית בדיוק כמו שאגר אותו. אך מה הניתן לעשות בשני המקרים הללו ומי עוד נמצא בסיכון?

קבוצות הסיכון

ישנם מקרים מסוימים בהם הסידן עלול לברוח ולעשות זאת בצורה לא טבעית, בין הסיבות הרבות לכך נמנות שתיית אלכוהול מופרזת, עישון, צריכה מוגברת של קפה, מחסור בוויטמינים, מבנה גוף, הריון וכמובן הגיל.
לעיתים מבנה הגוף או תורשה משפחתית עלולה למנות צעירים ומבוגרים לבריחת סידן מוגברת, אך כל קבוצת סיכון אותה מנינו עלולה להיות בכל גיל ושלב בהתפתחות, לעיתים גם בזמנים קריטיים כמו היריון או גיל ההתבגרות. ממוצע  הארצי אשר סובל מבריחת סידן עומד כיום על כ7% ואילו אצל בני הגיל השלישי עומד על כ20%, לכן אם מכות מובילות לשברים בצורה קלה מידי, הגבלות בתנועה או כאבים מתמשכים יש לבצע אבחנה.

שיטות הטיפול

ראשית כל עם האבחנה חשוב להבין כי ישנו צורך לשינוי מהותי באורך החיים, החל מפעולות שיעזרו לבניית הדרגתית של העצם( מהליכה ועד להרמת משקולות) וכמובן בשינוי תפריט האוכל שאמור לכלול מזונות מלאי סידן כמו: דגים, ביצים, טחינה, לחם דגנים, קטניות ועוד. בין כל אלו חשוב גם להשלים את צריכת הסידן הטבעית על ידי צריכה של סידן D החל מצריכת שמש ועד לתוספי תזונה שיעזרו בשילוב הסידן. לאלו הרוצים לטפל באופן שיטתי יותר ועקבי יותר, אפשר להוסיף לתפריט היומי מלבד מאכלים עשירים בסידן גם תוספי סידן שונים שיכולים להיות מועילים בהוספת סידן גם להתגברות על המחסור וגם על מנת לחזק את העצמות.