בדידות ובריאות גופנית

שאלה: מה אתם יכולים לעשות היום על מנת שתהיו בריאים בעוד 20 שנה? שני התחומים שעולים בקשר לבריאות הם כמעט תמיד אוכל בריא ופעילות גופנית, אפשר לפתוח מאות ואלפי אתרים שנותנים ייעוץ על המאכלים שטובים לבריאות שלנו ועל תרגילים שניתן לעשות, אפילו בבית, שישפרו את הכושר הגופני. 

מבלי להפחית מחשיבות תזונה נכונה ותרגול גופני, בשנים האחרונות מחקרים מראים וגם בני ברוך אומרים שהגורם המרכזי לבריאות האדם הוא מידת המעורבות החברתית שלו, וכאשר אדם הוא בודד, הבריאות שלו מושפעת לרעה באופן משמעותי. המחקר הוותיק ביותר בתחום מתקיים כבר מעל 80 שנה באוניברסיטת הרוורד ואחד המימצאים המובהקים שלו הוא שאיכות הקשרים האישיים של אדם נותנת את התחזית הטובה ביותר למצב הבריאות שלו בעתיד. בעולם שבו אנשים מתחזקים אלפי "חברים" ברשתות החברתיות חשוב לציין שהמחקר התייחס בפירוש לאיכות הקשרים ולא לכמות, גם מעגל חברים קטן אבל איכותי משפר את הבריאות לאורך שנים באופן בולט. בעולם שנמצא היום בתוך מערבולת הקורונה ההבנה על ההשפעה של בדידות על בריאות האדם חשובה עוד יותר, אוכלוסיות רבות נמצאות בהגבלות שונות על התנועה שלהם ואפילו מגע בין נכדים לסבא וסבתא לא תמיד אפשרי. 

עד כמה המצב גרוע? 

בארצות שביצעו סקרים להערכת מצב הבדידות התקבלו תוצאות מאוד מדאיגות, כך לדוגמא בבריטניה דיווחו יותר מ-9 מיליון מתוך 65.6 תושבי המדינה על תחושת בדידות תמידית או תכופה מה שאומר שיותר מ-10% מהאוכלוסייה נמצא באופן קבוע במצב של בדידות. מספרים אלו מצביעים על עומק הבעיה ובאופן ספציפי בבריטניה מונתה שרה לטיפול בסוגיית הבדידות. 

עיון נוסף במחקרים ובמאמרים המתפרסמים בנושא מלמד שהבדידות, בניגוד למה שניתן אולי לשער, קיימת במידה נרחבת גם בקרב הצעירים והיא לא תופעה של מבוגרים פנסיונרים שהתאלמנו. במקרה של הצעירים קל להצביע על מקור הבעיה, בסבירות גבוהה אתם צופים בו בזמן קריאת מילים אלה, שהוא שלל המסכים שעוטפים היום את הנוער. כמו שראו החוקרים בהרווארד, המדד לבדידות ולבריאות שמדרדרת בגללה הוא איכות הקשרים האישיים שנפגעת מאוד מהקשרים הוירטואליים שבני הדור הצעיר מאמצים היום. ניתן לפגוש היום צעירים שמחקו את האפליקציות החברתיות מהנייד שלהם והם מגבילים את עצמם לצרוך "מסכים" רק דרך מחשב, מה שמפחית את המינון ותורם לקשרים חברתיים אמיתיים. אז תשאלו את עצמכם, האם יש סביבכם 2 או 3 אנשים שהם ממש חברים שלכם? תשקיעו בהם, זה טוב לבריאות שלכם!