מהו התהליך להוצאת היתר בניה?

ישראלים רבים כיום מבקשים היתרי בנייה שונים ואם אפשר לדייק זאת במספרים, אז רק בשנת 2019 קיבלו קרוב ל70 אלף אזרחי ישראל היתרי בנייה. הנתון הזה יכול להראות כי לא מעט ישראלים מנסים לשפר את רמת המחייה שלהם, להרחיב את שטח הבית או פשוט לשפץ את הדירה בה הם חיים. אך על מנת שתוכלו לקבל היתר בניה תתבקשו לעבור תהליך לא ממש פשוט, החל מקבלת מידע שרלוונטי לסביבה שלכם ועד הבדיקה של ההיתר ועוד. לכן עם ריבוי בקשת היתרי הבנייה וכמות הבניינים שמשופצים כיום בישראל, ריכזנו לנוחיותכם את כל השבלים בהוצאת היתר בנייה, ככה שגם אם רק רציתם להקים מרפסת או להרכיב חדר חדשה תמצאו את הכל כאן.

תכנון והגשה

כחלק מההליך אחד מהשלבים הראשונים שתתבקשו לעשות הוא כמובן יהיה הבקשה למידע רלוונטי עבור הנכס שלכם, בו יהיו פרטים כדוגמת שטח הנכס, מספר החלוקה, מבנים סמוכים אשר עלולים להיות מושפעים מהבנייה ועוד. את כל אלו תוכלו לקבל דרך בקשה מסודרת לוועדה המקומית לתכנון ובנייה כשלאחר מכן תתבקשו לבצע הכנה יסודית ומקיפה עבור הבקשה שלכם, שהיא כמובן אמורה לכלול אישורים של בעלי הזכויות הרלוונטיים בסביבת הנכס או כבעלים ואת הצורה המפורטת והיסודית של תוכנית הבנייה שלכם.
חשוב לזכור כי הכנה של תכנית זו היא קריטית לא פחות מהמידע שאותו תקבלו מהועדה לתכנון, לכן עשו זאת בעזרת אנשי המקצוע הרלוונטיים כמו אדריכל ומהנדס בניין אשר יוכלו להעמיד את הבקשה סטנדרטים הראויים לה.

בדיקה ומימוש

בדיקת התוכנית והיתרי הבנייה שלכם תהיה מורכבת מ2 חלקים כאשר הראשונה תתמקד בחלק האדמיניסטרטיבי שבהליך, בו מהנדס הועדה יבצע הערכה לאגרת הבנייה עליה אתם מחויבים ומתוכה תתבקשו לשלם עד 20 אחוזים. עם סיום שלב זה התוכנית תועבר אל דיון הועדה המקומית לתכנון ובנייה, שם הליך הבדיקה נע בין 90 ימים במסלול הרגיל ועד 45 ימים בהליך המקוצר. הנימוקים שתוכלו לקבל יהיו אחד משלושת הבאים: מתר היתר בכפוף לתנאים אותם קבעה הועדה, דחיית הבקשה ומתן זכות ערעור למבקש או אישור הבקשה ומתן היתר בנייה. במידה והתשובה שקבילתם תהיה חיובית, יהיה עליכם לשלם את היטלי השבח שנקבעו על ידי הרשות המקומית ובמידת הצורך גם להשלים מסמכים שונים על מנת שהאישור אכן יכנס לתוקף.