הרובד הנסתר של האנטישמיות

חוקרים בימינו מנסים לענות על השאלה, למה שונאים את היהודים. מהו השורש של האנטישמיות. איך יכול להיות שהעם העתיק ביותר בעולם, העם ששרד גלויות, העם היחיד שהצליח לשמור על היסטוריה של אלפי שנים של מסורת ומנהגים ותרבות עשירה, העם שסיפק לאנושות יותר מכל עם אחר ידע, טכנולוגיה, מדע, תרבות, רפואה, העם שעל יסודותיו בנויה כל האנושות – הוא העם השנוא מכל העמים?

אם הייתי חקלאי או רועה צואן, הייתי רוצה, שהזן הזה המיוחד, השורד, המובחר, יהיה כל התוצרת שלי. נראה כי האנושות לא רואה את המעלות הטובות שהיהדות והיהודים מספקים לעולם. אנטישמים רבים טוענים כי היהודים מנצלים את האחרים, שהיהודי הוא אנוכי וכל עניינו רק לשלוט לטובתו האישית. כאילו נסתרות מהם כל התועלות שמביא היהודי להתפתחות של האנושות.

מהו התפקיד שממלאת האנטישמיות עבור היהודים, ומה הן הסיבות ההסטוריות של התופעה?

קשה לתאר איפה היה העולם ללא היהודים. אפילו היסודות של הפילוסופיה היוונית בנויים על היהדות, שאבי הפילוסופיה אריסטו היה תלמיד של חכמינו ז"ל. כנראה שרוב האנושות הייתה עדיין בגדר של עבדים, כמו בתקופה של ימי הביניים, ללא היהודים ותרבותם הנצחית. "במעמקי נשמתה של האומה", אמר הוגה הדעות הלל צייטלין (1942-1871), "אי שם במרחקים, קבור עמוק עמוק, מעבר לתודעה ומעבר לכל דמיון, כוח יצירה מסתורי, שאי פעם בעתיד יתגלה ויפרוץ החוצה בקול נורא, אדיר וחזק שיעורר התפעלותו של העולם כולו ואפילו של היהודים עצמם".

שאלות רבות מתעוררות כשמנסים לברר את הסיבה לאנטישמיות. נראה כי התופעה מתרחשת ברובד הנסתר של המציאות, כמובן ברובד הגלוי אנו רואים סיבות ותוצאות, אולם איך אפשר להסביר קיום של אנטישמיות במדינות שאין להם קשר לישראל? באנשים שאף פעם לא פגשו יהודים וישראלים ובכל זאת מצהירים על עצמם שהם אנטישמים? עלפי חוקר האנטישמיות הידוע הפרופסור רוברט ויסטריך הסיבה השורשית לכך היא הייעוד הסופי של עם ישראל להיות "אור לגויים" ולהביא לאנושות את הבשורה של ואהבתה לרעך כמוך. כמובן שזה נוגד הטבע האגואיסטי של האדם ולכן בתת מודע הם דוחים את היהודים ושונאים אותם.