אנטישמיות בניגוד להיגיון

נולדתי בארץ ופה חייתי את כל שנותיי. כמובן שכמו רבים מתושבי המדינה נסעתי מספר פעמים לחו"ל. יחד עם זאת למרות כל הפרסומים על הסכנות הקיימות למי שמסתובב עם סימני זהות יהודיים ואו ישראלים בחו"ל. אני לא חוויתי באופן אישי איזו שהיא תקרית אנטישמית במהלך חיי.

את המושג אנטישמיות למדתי להכיר רק בשנת 1972. הייתי אז בכיתה י' כשלפתע התחילו להגיע לבית הספר תלמידים ומורים מברית המועצות ומהם התחלנו לשמוע על אנטישמיות בברית המועצות. על מכות בשכונה, עיכוב בקידום בעבודה ועוד אינספור דוגמאות לאפליה בגלל יהדותם.

המורה להיסטוריה חשבה שזאת הזדמנות נהדרת לברר את נושא שנאת היהודים ולנסות להבין וללמוד למה היא מתרחשת. אני זוכר שעלו אינספור השערות שהביאה המורה. השנאה הדתית של הנצרות בטענה שהיהודים הרגו את ישו, שנאה כתוצאה מהצלחתם של היהודים בגולה בהרבה תחומים בחיים, הרבה מעבר למספרם באוכלוסייה, שנאה מעצם זה שהיהודים בעיקר במזרח אירופה היו דתיים ושונים בהתנהגותם, בלבושם, באורח חיים ובשפתם. אנשים לא אוהבים אנשים שונים מהם.

אני זוכר שכל הטעונים היו נשמעים הגיוניים, אבל הפסיקו לעמוד במבחן המציאות לאחר תקופת ההשכלה והתבוללות היהודים. הרי היהודים עשו כל מה שיכלו למחוק את זהותם התלבשו כמו כולם. לא שמרו על מנהגי הדת ודיברו בשפת המקום ולא ביידיש כמו שנהגו קודם לכן. למרות כל זאת האנטישמיות לא פסקה אולי אפילו החריפה והגיעה לשיאה בשואה. כל כיסוי למוצא היהודי נחשף אז דורות לאחור נחקרו ואפילו מי שהיה להם קרוב כל שהוא יהודי נחשב ליהודי על כל המשתמע מכך.

התהליך שהחל בשואה ממשיך מתחת לפני השטח עד היום וכיסוי הזהות והקשר עם יהדות עובד כל עוד הוא מכוסה, ברגע שמתגלה קשר כזה האדם נחשב ליהודי "וזוכה" ליחס מיוחד אנטישמי אם בגלוי ואם בהסתר. אז מהי בעצם הסיבה ליחס האנטישמי שזוכה העם שלנו או במילים אחרות למה לא אוהבים אותנו.

אנחנו כבר לא נמצאים בגולה לפחות חלק גדול מהעם ובנינו מדינה שעל פי כל הקריטריונים האובייקטיבים מנסה במציאות הלא פשוטה להתנהל בצורה אנושית ולהקפיד על חוקי העולם, בזכויות האדם. למרות זאת כל משהו קטן שקורה פה לעומת מקרים מחרידים שקורים בעולם, הנושא עולה בלי שום פרופורציה בכלי התקשורת העולמיים ובמוסדות הבין לאומיים והגינוי לישראל וליהודים כן היום כבר אין הפרדה, הוא מקיר לקיר. אז נשארנו עם שאלה שכל יהודי וישראלי חייב לחקור מה מיוחד בנו שמעורר אנטישמיות?