חשיבותה של חוות דעת כלכלית לבית משפט

תביעות המוגשות לבתי המשפט השונים נדרשות לא אחת לצרף חוות דעת כלכלית התומכת בטיעונים לנזק או בפגיעה שהינה בעלת אופי כלכלי. כמו כן, חוות דעת כלכלית נדרשת לא פעם על ידי הצד הנתבע שמגיש חוות דעת נגדית ומנסה למצוא פגמים בחוות הדעת של התובע ואף על ידי בית המשפט עצמו. בנוסף לכך, קיימים הליכים נוספים המצריכים חוות דעת כלכלית בערכאות שונות, החל בבתי משפט השלום ומחוזיים, בהליכים של סכסוך מסחרי, תביעות ייצוגיות, הליכי גישור ובוררות בערכאות שונות, דרך הליכי הוצאה לפועל ועד לסכסוכים המגיעים לפתחם של בתי משפט לענייני משפחה בכל הקשור לאיזון משאבים במסגרת הליכי גירושין.

תביעות המערבות טיעונים לנזקים והפסדים כלכליים מצריכות ראיות תומכות, לרבות חוות דעת כלכלית מתאימה. ומכאן החשיבות הרבה לניסיונו המקצועי של עורך חוות הדעת. על המומחה הכלכלי לרדת לעומקם של תהליכים כלכליים, חשבונאיים ועסקיים, ולפרוס בפני בית המשפט מסקנות ברורות ומובנות, באופן מקצועי ומדויק. מובן מאליו, שבמידה וחוות הדעת נכתבת מטעם התובע או הנתבע, קיימת נטייה טבעית לעגן את טיעוניהם ולתת להם גושפנקא בחוות הדעת הכלכלית, אך הדבר אינו יכול להיעשות בצורה בוטה, בלתי הוגנת או בלתי מקצועית, שהרי חוות הדעת תגיע בסופו של יום לידי בית המשפט ולידי הצד השני, אשר ישקיעו זמן ומשאבים בהבנתה ובניתוחה לעומק, והצד השני אף עשוי להביא חוות דעת נגדית משלו ובמקרים רבים אף לחקור בחקירה נגדית את המומחה.

דרושים לא מעט משאבים, זמן ויכולת למידה מהירה של כל מקרה על מנת לכתוב חוות דעת מקצועית ומובנת ככל שאפשר, כמו גם ראייה כלכלית ועסקית. לכן, חשוב לדעת לפנות לאדם הנכון שיסייע ליישב את המחלוקת ויציג את חוות דעתו בצורה ברורה והוגנת.

אם כן, לחוות דעת כלכלית יש ערך חשוב בהליך המשפטי. חוות דעת כלכלית מקצועית ומהימנה עשויה להיות ההבדל שבין זכיה להפסד במשפט. לא זו בלבד אלא שהיא עשויה להשפיע משמעותית במרבית המקרים הקשורים לסוגיות כלכליות. ולכן, על מנת להגדיל את סיכויי הזכייה במשפט יש להשתמש בכל הדרכים היעילות לכך, ואחת מהם היא חוות דעת כלכלית אשר נשענת על קרקע מוצקה.

כללו של דבר: חוות דעת כלכלית לבית המשפט היא מסמך שחייב להיות מקצועי ביותר, והוא בעל משקל רב בהכרעת בית המשפט לגבי הפיצויים שישולמו לצד התובע, אם בכלל; כמו גם, בעלת חשיבות רבה לקביעת הפיצויים הנקבעים במסגרת דיוני בוררות והסכמי פשרה מחוץ לכותלי בתי המשפט. על חוות הדעת להציג אפוא בצורה ברורה, רהוטה ומקצועית את ראשי הנזק שנגרמו לתובע, ולתת הערכה ריאלית שניתן להסבירה ולעגנה בנתונים פיננסיים בלתי תלויים. לקריאה נוספת – https://www.laorc.co.il/